13. maj

Dyrevelfærd og drikkevand

DYREVELFÆRD

Jeg vil kæmpe for mere dyrevelfærd, gøre op med de lange dyretransporter, samt vilkårene hvorunder de foretages, samt arbejde for en udfasning af pelsfarme.

I 2017 blev pelsfarme forbudt i Tyskland og Tjekkiet. Tysklands tilbageværende minkfarme vil nu blive udfaset i løbet af 5 år og Tjekkiets farme udfases frem til 2019. Dermed er der nu 9 europæiske lande, der har sat en stopper for at dyr kan opdrættes alene for deres pels.

Den norske afvikling frem mod 2025, kan udløse en erstatning til de avlere, der må stoppe eller omstille produktionen. Andre lande med forbud mod pelsdyravl er bl.a. England, Holland, Østrig og Kroatien. I Japan er landets sidste pelsfarm lukket og landets pelsimport er faldet med 80 pct. Herhjemme har Folketinget vedtaget en udfasning af rævefarme i 2023. Det betyder, at vi desværre stadig har op til 10 rævefarme i Danmark.

I 2011 var der ikke flertal bag et lovforslag om at lukke de danske minkfarme.

DRIKKEVAND

Rent drikkevand er et fantastisk gode. Vi har alle et ansvar for at passe på vores grundvand. I Østjylland har vi nogen af Danmarks reneste søer. Men der er til stadighed brug for lovgivning for at sikre vi alle fortsat har adgang til rent drikkevand.

FN's eksperter forudser, at om blot 10-12 år vil halvdelen af verdens befolkning mangle adgang til rent vand.

AquaGlobe, der er etableret af det kommunale Skanderborg Forsyning A/S, er et videnscenter for vandteknologi. Her afprøves ny teknologi i samarbejde med og til gavn for dansk industri. Og ikke mindst i Østjylland ligger en række virksomheder, der er førende på verdensplan indenfor vandteknologi - som Grundfos i Bjerringbro, AVK i Galten og Kamstrup i Stilling.