Socialpolitik 04. august

Værdighed i ældreplejen

Publiceret i Østbirk Avis 1. august 2020, Samsø Posten 3. august 2020, Horsens Folkeblad 4. august 2020, Aarhus Stiftstidende 5. august 2020
Af Susan Kronborg

1. suppleant til Folketinget for Radikale Venstre i Østjylland
Jeg bliver harm, når en offentlig myndighed bruger en million på at skjule egne fejl - en million på advokatregninger i plejesag når de istedet kunne bruge penge på meget andet... Ovenikøbet fik kommunen at vide - af egne jurister og politiet, - at optagelserne var i offentlighedens interesse. Men heldigvis kan vi alle komme til at se syn for sagen og forhåbentlig få genoplivet den gamle plejehjemsassistentuddannelse, som fokuserede på omsorg og ikke teoretiske afhandlinger. Grundproblemet er uddannelsen. Den bør - som i gamle dage -handle om omsorg. Den “nye” uddannelse er akademiseret og gør ingen bedre til jobbet men udelukker tværtimod den type plejehjemsassistent, der rent faktisk kan løfte opgaven med respekt og værdighed.